بامداد يزد_کارشناس امور تربیتی و استاد دانشگاه تهران گفت: اولین شرط معلم بودن ، هم زبانی با مخاطب است و باید زبان نسل جدید را یاد بگیریم و کلمات و اصطلاحات آنها را بشناسیم و سپس برای آموزش و پرورش اقدام کنیم.
خسرو باقری در سومین همایش ملی امور تربیتی که امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد، افزود: کار معلمی بسیار پیچیده است و هر چند آسان جلوه می کند اما بسیار مشکل است و فقط اهل این حرفه می توانند فعالیت کنند.
وی ادامه داد: معلمی و عشق، هم خانواده هستند و ایجاد دانشگاههای علوم تربیتی به دلیل پیچیدگی این رشته است و دوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان برای اینست که معلمان از پیچیدگی ها مطلع شده و در برابر دانش آموز، درست عمل کنند.
استاد تمام علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: تربیت و علوم تربیتی باید همراه با عمل باشد و فقط در حرف نیست و صحبت کردن با نسل جدید، نیازمند اطلاع از قبل است اما به دلیل برداشت های غلطی که بوجود آمده، نیازمند تبیین و اقدام عملی هستیم.
باقری ادامه داد: ما باید حرمت یک انسان را رعایت کنیم و دانش آموزان هم انسان هستند و معلمان باید دانش آموز را محترم بشناسد و حق ندارند بی احترامی کنند و معلمی فقط اطلاعات و آموزش نیست بلکه در مسائل ارزشی باید سرآمد باشیم.
وی افزود: ما به عنوان معلم و مربی ارتباط مستمر با دانش آموز داریم و انسان را نمی توان ساخت چون انسان موجودی است که برای خودش تصمیم می گیرد و بزرگترین مربیان عالم یعنی پیامبران نیز هرگز چنین ادعایی نداشتند.
استاد علوم تربیتی ادامه داد: آدم ها مثل ماهی هستند که بر خلاف آب هم شنا می کنند و مثل برگ خشک نیستند که با جریان آب به هر طرف حرکت کنند.
استاد دانشگاه تهران گفت: مواجهه با نسل جدید ، فرق می کند و بسیار متفاوت است و کار معلمان امروز هم فرق می کند و صحبت کردن با نسل جدید زبان خودش را می خواهد و باید روش ها را عوض کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین حسین جمالی مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان یزد نیز در این همایش گفت: هدف همه انبیا و اولیای الهی تربیت انسان است و رسالت بزرگی است که به گردن معلمان قرار دارد و دانشگاه فرهنگیان مهد تربیت و مبدا شروع تربیت در کشور است .
رییس دانشگاه فرهنگیان و امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد نیز در این همایش گفت: تعلیم و تربیت با یکدیگر است و در کشور ما تعلیم در نهایت خود انجام می شود اما در زمینه تربیت متاسفانه آنگونه که باید شاهد اقدام نیستیم.
علی اکبر کریمی افزود: باید تربیت اسلامی به گونه ای باشد که در مسیر تکامل انسانی قرار گیرد و تربیت به معنای واقعی کلمه با شکل گیری حیات طیبه و یادگیری فرهنگ جهانی و انقلابی است.
وی ادامه داد:نگاه حکومت داری و حکمرانی تربیت با یگدیگر فرق می کند و در نگاه حکمرانی ،بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و استعدادها است و از بالا به پایین نیست و ما باید نسبت به تربیت نگاه حکمرانی داشته باشیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان استان یزد گفت: مردمی سازی تعلیم و تربیت و استفاده از تمامی ظرفیت های مردمی از وظایف همه ماست و باید نظریه وفلسفه تعلیم و تربیت را بدانیم و هدف را بشناسیم و سپس عمل کنیم.
علی دهقان بهابادی مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این همایش گفت: مطمئن ترین و بهترین مسیر برای تربیت اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان است و آینده ایران اسلامی را شما دانشجو معلمان با تربیت نسلی که تحت آموزش دارید، خواهید ساخت.
۸۲۱ مقاله به دبیرخانه همایش ملی امور تربیتی در استان یزد واصل که از این تعداد ۳۳۷ مقاله توسط هیات داوران پذیرش شد.
ایجاد فرصت برای نظرورزی و تعامل علمی بین صاحب نظران و به اشتراک گذاری دانش آموزش محتوا در امور تربیتی ،کمک به رشد مهارت های حرفهای اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجو معلمان رشته امور تربیتی و معلمان و مربیان امورتربیتی و پرورشی ،زمینه سازی برای جلب توجه جامعه علمی به ضرورت تولید و اشاعه دانش آموزش محتوا در رشته امور تربیتی و تقویت تعامل و ارتباط بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های مادر و وزارت آموزش و پرورش در زمینه امور تربیتی از اهداف این همایش اعلام شد.
اجرای تئاتر ، ارائه مقالات برگزیده و تجلیل از پیشکسوتان علوم تربیتی از دیگر برنامه های این همایش یک روزه بود . همچنین در حاشیه همایش نمایشگاهی با حضور تشکل های دانشجویی با موضوع امور تربیتی برگزار شد.
More Stories
رونمایی از ویژند شبکه مراکز خرید یکپارچه شهرداری یزد با هدف تنظیمگری بازار
راهاندازی استخر شنا شادروان دکتر کریمی در زارچ
وارد مدار شدن فاز سوم از نیروگاه خورشیدی رشد صنعت در ابرکوه