اردیبهشت 20, 1404

بامداد یزد

سایت خبری بامداد یزد

ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزشی ایران

Spread the love

بامداد يزد_در یک نشست تخصصی و علمی با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌ها، مدیران اجرایی، و متخصصان حوزه آموزش، دکتر المدرسی، استاد و پژوهشگر برجسته، به بررسی و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در نظام آموزشی ایران پرداخت. در این جلسه، که به بررسی نیازهای تحول در نظام آموزشی کشور و ضرورت بهبود فرآیندهای آموزشی پرداخته شد، دکتر المدرسی به‌طور دقیق به تبیین مشکلات موجود در سیستم آموزشی پرداخت و ضمن اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی، تأکید کرد که تغییرات بنیادین در ساختار آموزشی کشور ضروری است.

تحول در روش‌های آموزشی و نیاز به مهارت‌آموزی

دکتر المدرسی نخستین چالش موجود در نظام آموزشی کشور را عدم تطابق آموزش‌های تئوری با نیازهای واقعی جامعه دانست و گفت: “سیستم آموزشی ایران هنوز بیشتر بر تئوری و حفظیات تمرکز دارد که این رویکرد نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای بازار کار و دنیای واقعی باشد.” وی تأکید کرد که برای رفع این مشکل باید به آموزش‌های مبتنی بر مهارت و تجربیات عملی توجه ویژه‌ای شود. در حقیقت، دکتر المدرسی تصریح کرد که در دنیای امروز، آموزش‌های عملی و کاربردی بیش از هر زمان دیگری نیاز است.

بازنگری در روش‌های ارزیابی

دکتر المدرسی به ارزیابی‌های سنتی و آزمون‌های حافظه‌محور انتقاد کرد و گفت: “ارزیابی‌های فعلی بیشتر به‌جای سنجش توانمندی‌ها، صرفاً بر نمرات تأکید دارند. این سیستم باید به‌گونه‌ای تغییر کند که توانایی‌های واقعی فرد در حل مسائل، تفکر انتقادی، و مهارت‌های عملی را بسنجند.” وی افزود: “ارزیابی‌های مبتنی بر توانمندی‌های عملی باید جایگزین روش‌های سنتی شوند تا دانش‌آموزان و دانشجویان به درستی ارزیابی شوند

نیاز به هم‌افزایی بیشتر بین مدارس و دانشگاه‌ها

دکتر المدرسی همچنین به اهمیت همکاری میان مدارس و دانشگاه‌ها برای ایجاد یک نظام آموزشی یکپارچه اشاره کرد. وی افزود: “این همکاری می‌تواند باعث شود که آموزش‌ها در راستای نیازهای بازار کار و شرایط اجتماعی و اقتصادی روز طراحی شوند. باید از تجربیات دانشگاه‌ها برای تقویت آموزش‌های پایه در مدارس بهره ببریم.”

تقویت آموزش‌های تجربی در مدارس و دانشگاه‌ها

وی با تأکید بر اهمیت آموزش‌های تجربی، گفت: “دانش‌آموزان و دانشجویان باید در پروژه‌های عملی درگیر شوند تا توانمندی‌های خود را در شرایط واقعی به‌کار گیرند. تنها از این طریق می‌توان نسل‌های آینده را برای ورود به دنیای کار و حل مشکلات واقعی آماده کرد.”

ایجاد تحول در محتوای دروس و برنامه‌های آموزشی

دکتر المدرسی همچنین بر ضرورت تغییر محتوای دروس و بازنگری در برنامه‌های آموزشی تأکید کرد. وی افزود: “در محتوای دروس باید به مهارت‌های اجتماعی و فردی توجه ویژه‌ای شود. دروس باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که هم مهارت‌های عملی و هم توانمندی‌های فردی و اجتماعی را تقویت کنند.”

لزوم اصلاحات در سیاست‌های آموزشی کشور

وی در ادامه سخنان خود به نیاز به همکاری بیشتر بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: “برای ایجاد تغییرات واقعی و اثرگذار در نظام آموزشی، این دو نهاد باید همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند و برنامه‌های آموزشی را به‌گونه‌ای طراحی کنند که با نیازهای روز تطابق داشته باشد.”

اهمیت همگام‌سازی آموزش با تحولات جهانی و نیازهای بازار

دکتر المدرسی همچنین با اشاره به تحولات جهانی در نظام آموزشی، تأکید کرد که ایران باید تجربیات جهانی را به‌طور هدفمند در برنامه‌های خود بگنجاند و آن‌ها را به‌طور متناسب با شرایط بومی و نیازهای داخلی تطبیق دهد.

شایان ذکر است؛ در پایان این نشست، دکتر المدرسی و دیگر سخنرانان بر این نکته تأکید کردند که برای تحقق تحول در نظام آموزشی، باید از سطح مدارس شروع کرد و سپس به دانشگاه‌ها تسری داد. دکتر المدرسی خاطرنشان کرد که تحول در نظام آموزشی نیازمند یک برنامه جامع و اصلاحات بنیادین در روش‌های تدریس، ارزیابی و محتوای دروس است تا در نهایت نسل‌های آینده را برای مواجهه با چالش‌های دنیای واقعی آماده سازد.

این نشست تخصصی به‌عنوان یک گام مهم در راستای تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی نظام آموزشی ایران برگزار شد و امید است که به گشایش درهایی برای تغییرات مثبت و ساختارمند در آموزش کشور منجر شود.