بامداد یزد -رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از اجرای مدل «شمسه رشد» در مدارس دانشگاه آزاد یزد گفت: براساس این مدل آموزشی که با هدف تحکیم کردن صفات عالیه در دانشآموزان دنبال میشود، معتقدیم سنین مختلف نیازمند آموزشهای متفاوت و خاص همان سن هستند و پس از گذر از هریک این بازههای سنی نمیتوان از فرصتهای آموزشی از دست رفته سن مربوطه، مجدداً بهره گرفت.
” محمدرضا دهقانی اشکذری” در جمع خبرنگاران به پیشتازی و راهبری یزد در کل دانشگاه آزاد کشور در رابطه با این مدل آموزشی اشاره و افزود: در همین راستا نیز اخیراً برنامهای آموزشی را برای بیش از ۵۰۰ نفر از همکاران دانشگاههای کشور در مشهد مقدس برگزار کردیم.
وی از شکلگیری دو مدرسه سعادت به رویکرد معرفتی در راستای اهداف این مدل آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: عرصه تربیتی این مدارس در مسجد و مهدیه واقع شده و به رغم ظرفیت محدود این مدارس در سال اول شاهد ۱۰۰ مورد تقاضای تحصیل در این دو مدرسه که در مقطع متوسطه اول برگزار میشود، بودیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزدبر لزوم تحول در نظام سنتی آموزشی و بازآفرینی در این حوزه تاکید کرد و گفت: سنین مختلف نیازمند آموزشهای متفاوت و خاص همان سن هستند و پس از آن نمی توان از فرصتهای آموزشی از دست رفته بهره گرفت.
وی با بیان این که در حوزه آموزش قائل به تغییر روشها هستیم، گفت: معتقدیم اگر رویکردها و شیوههای آموزشی تغییر نکند، نمیتوانیم نسلی بالنده و تاثیرگذار را به جامعه تحویل دهیم.
وی یکی از این تغییرات و چرخشهای تحول آفرین در دانشگاه آزاد اسلامی طی سالهای اخیر را مربوط به حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: باور داریم که رشتههای دانشگاهی مانند رشتههای پزشکی نیازمند یک فضای بالینی برای آموزش فعالیتهای مهارتی و کسب تجربه در کنار آموزشهای تئوری در محیط دانشگاه است.
دهقانی اشکذری با اشاره به فعالیت مرکز توانمندسازی مهارتی کودکان و نوجوانان در جوار مدارس سما یزد با هدف مهارتافزایی دانشآموزان، گفت: مربیان این مرکز در واقع همان دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد یزد هستند و به نوعی در یک فضای واقعی به شیوههای نوین آموزشی آشنا میشوند.
وی به مقوله پیوستگی آموزشها در دانشگاه آزاد اسلامی از مهدکودک تا دانشگاه نیز اشاره و این پیوستگی را یک مزیت آموزشی در راستای تعامل و اثرگذاری بیشتر خواند.
این مسوول بر لزوم تغییر و تحول در نظام سنتی آموزشی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: در همین راستا امسال هشت دانشکده جدید مانند دانشکده هوش مصنوعی، دانشکده هنر و رسانه و مواردی دیگر در دانشگاه آزاد استان راه اندازی شده یا در دست راه اندازی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به فعالیت افزون بر ۳۰۰ دانشجوی این دانشگاه در صنایع مختلف استان به صورت بورس صنعتی، اظهار کرد: امسال اولین فارغ التحصیلان بورسیه صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی را در استان خواهیم داشت.
معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز در این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در تمام رشتههای آموزشی ارتباط بین آموزش و مهارت را برای دانشجویان و دانشآموزان برقرار کرده است.
«سید علی المدرسی» با اشاره به تحصیل ۱۹۰۰ دانشجو در مقاطع، رشتهها و گرایشهای مختلف دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد یزد، عنوان کرد: بخشی از تحصیل این دانشجویان در عرصه تئوری در دانشگاه و بخشی در عرصه تربیتی برگزار میشود که یکی از این عرصههای تربیتی، مدارس هستند.
وی یکی از این عرصههای تربیتی دانشگاه آزاد یزد را علاوه بر مدارس سما، مدارس سعادت با رویکرد معرفتی خواند که مشابه مدارس مطهری و صدرا ولی در مقطع متوسطه اول فعالیت دارند و تلاش شده برنامه تحولی تربیتی دانشگاه آزاد در قالب این مجموعهها عملیاتی شود.
وی بر شکلگیری شخصیتی تاثیرگذار در انسانها، تاکید کرد: مدل تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت موسوم به «مدل تربیتی شمسه رشد» است و امیدواریم جامعه بیشتر به ضرورتها، حساسیتها و اهمیت آن آگاه شود.
المدرسی یادآور شد: مجموعه سما در استان یزد با ۲۸ مدرسه و قریب به چهار هزار و ۵۰۰ دانشآموز و ۸۰۰ آموزگار در هفت شهر استان فعالیت دارد و امیدواریم فعالیتهای آموزشی این مجموعه بتواند منشاء اثر در آینده ایران اسلامی باشد.
More Stories
باتوجه به صنعتی بودن استان یزد، ثبت سفارش و تخصیص ارز تسهیل شود
حاشيه سود كچاد در ميان بالاترين هاي فولادي
نخستین همایش قرارگاههای محلات اسلامی یزد برگزار شد