بامداد يزد_در یک نشست تخصصی و علمی با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاهها، مدیران اجرایی، و متخصصان حوزه آموزش، دکتر المدرسی، استاد و پژوهشگر برجسته، به بررسی و تحلیل چالشها و فرصتهای موجود در نظام آموزشی ایران پرداخت. در این جلسه، که به بررسی نیازهای تحول در نظام آموزشی کشور و ضرورت بهبود فرآیندهای آموزشی پرداخته شد، دکتر المدرسی بهطور دقیق به تبیین مشکلات موجود در سیستم آموزشی پرداخت و ضمن اشاره به اهمیت مهارتآموزی، تأکید کرد که تغییرات بنیادین در ساختار آموزشی کشور ضروری است.
تحول در روشهای آموزشی و نیاز به مهارتآموزی
دکتر المدرسی نخستین چالش موجود در نظام آموزشی کشور را عدم تطابق آموزشهای تئوری با نیازهای واقعی جامعه دانست و گفت: “سیستم آموزشی ایران هنوز بیشتر بر تئوری و حفظیات تمرکز دارد که این رویکرد نمیتواند پاسخگوی نیازهای بازار کار و دنیای واقعی باشد.” وی تأکید کرد که برای رفع این مشکل باید به آموزشهای مبتنی بر مهارت و تجربیات عملی توجه ویژهای شود. در حقیقت، دکتر المدرسی تصریح کرد که در دنیای امروز، آموزشهای عملی و کاربردی بیش از هر زمان دیگری نیاز است.
بازنگری در روشهای ارزیابی
دکتر المدرسی به ارزیابیهای سنتی و آزمونهای حافظهمحور انتقاد کرد و گفت: “ارزیابیهای فعلی بیشتر بهجای سنجش توانمندیها، صرفاً بر نمرات تأکید دارند. این سیستم باید بهگونهای تغییر کند که تواناییهای واقعی فرد در حل مسائل، تفکر انتقادی، و مهارتهای عملی را بسنجند.” وی افزود: “ارزیابیهای مبتنی بر توانمندیهای عملی باید جایگزین روشهای سنتی شوند تا دانشآموزان و دانشجویان به درستی ارزیابی شوند
نیاز به همافزایی بیشتر بین مدارس و دانشگاهها
دکتر المدرسی همچنین به اهمیت همکاری میان مدارس و دانشگاهها برای ایجاد یک نظام آموزشی یکپارچه اشاره کرد. وی افزود: “این همکاری میتواند باعث شود که آموزشها در راستای نیازهای بازار کار و شرایط اجتماعی و اقتصادی روز طراحی شوند. باید از تجربیات دانشگاهها برای تقویت آموزشهای پایه در مدارس بهره ببریم.”
تقویت آموزشهای تجربی در مدارس و دانشگاهها
وی با تأکید بر اهمیت آموزشهای تجربی، گفت: “دانشآموزان و دانشجویان باید در پروژههای عملی درگیر شوند تا توانمندیهای خود را در شرایط واقعی بهکار گیرند. تنها از این طریق میتوان نسلهای آینده را برای ورود به دنیای کار و حل مشکلات واقعی آماده کرد.”
ایجاد تحول در محتوای دروس و برنامههای آموزشی
دکتر المدرسی همچنین بر ضرورت تغییر محتوای دروس و بازنگری در برنامههای آموزشی تأکید کرد. وی افزود: “در محتوای دروس باید به مهارتهای اجتماعی و فردی توجه ویژهای شود. دروس باید بهگونهای طراحی شوند که هم مهارتهای عملی و هم توانمندیهای فردی و اجتماعی را تقویت کنند.”
لزوم اصلاحات در سیاستهای آموزشی کشور
وی در ادامه سخنان خود به نیاز به همکاری بیشتر بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: “برای ایجاد تغییرات واقعی و اثرگذار در نظام آموزشی، این دو نهاد باید همکاریهای گستردهتری داشته باشند و برنامههای آموزشی را بهگونهای طراحی کنند که با نیازهای روز تطابق داشته باشد.”
اهمیت همگامسازی آموزش با تحولات جهانی و نیازهای بازار
دکتر المدرسی همچنین با اشاره به تحولات جهانی در نظام آموزشی، تأکید کرد که ایران باید تجربیات جهانی را بهطور هدفمند در برنامههای خود بگنجاند و آنها را بهطور متناسب با شرایط بومی و نیازهای داخلی تطبیق دهد.
شایان ذکر است؛ در پایان این نشست، دکتر المدرسی و دیگر سخنرانان بر این نکته تأکید کردند که برای تحقق تحول در نظام آموزشی، باید از سطح مدارس شروع کرد و سپس به دانشگاهها تسری داد. دکتر المدرسی خاطرنشان کرد که تحول در نظام آموزشی نیازمند یک برنامه جامع و اصلاحات بنیادین در روشهای تدریس، ارزیابی و محتوای دروس است تا در نهایت نسلهای آینده را برای مواجهه با چالشهای دنیای واقعی آماده سازد.
این نشست تخصصی بهعنوان یک گام مهم در راستای تحلیل چالشها و فرصتهای پیشروی نظام آموزشی ایران برگزار شد و امید است که به گشایش درهایی برای تغییرات مثبت و ساختارمند در آموزش کشور منجر شود.

More Stories
تأکید مدیرعامل آبفای یزد بر تکمیل پروژههای نیمهتمام آب بافق تا پایان امسال
افتخار آفرینی تولیدکنندگان یزدی، دراختتامیه نوزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران
هنر میتواند مسیر امید و گفتوگو را در جامعه باز کند