خرداد 1, 1404

بامداد یزد

سایت خبری بامداد یزد

هوشمندسازی حمل و نقل معدنی یزد؛ گامی به سوی بهبود مدیریت منابع و تسهیل فرآیندها

Spread the love

بامداد یزد _ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد از آغاز طرح هوشمندسازی محموله‌های معدنی در استان خبر داد و گفت : این اقدام بهبود فرایندهای حمل و نقل و بهره‌وری منابع معدنی را به همراه خواهد داشت.

محمد رستگاری در جمع  خبرنگاران افزود : شش معدن بزرگ استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و در حال گسترش به سایر معادن بزرگ استان هستند. پیش‌بینی می‌شود در مرحله اول، ۸۵ درصد از محموله‌های معدنی تحت پوشش این سامانه هوشمند قرار گیرند.

وی ظهار کرد ؛هدف نهایی این طرح استفاده از فناوری‌های نوین برای مدیریت بهینه بارهای معدنی است که نه تنها از خروج بارهای اضافی جلوگیری می‌کند، بلکه فرایند حمل و نقل را تسهیل کرده و مدیریت منابع را بهبود می‌بخشد.» وی افزود: «معادن و شرکت‌های باربری قادر خواهند بود تا از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کرده و بارها را به شیوه‌ای مؤثرتر توزیع کنند.

رستگاری همچنین به اقدامات جدید برای ایجاد سامانه‌ای کارآمد برای توزیع عادلانه بار و حمایت از رانندگان استان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به جایگاه ویژه یزد به‌عنوان قطب حمل و نقل کالا، این طرح می‌تواند فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت رانندگان استان فراهم کند.

چالش‌های حمل و نقل عمومی و نیاز به اصلاحات ساختاری

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد همچنین از مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عمومی سخن گفت و توضیح داد: وضعیت کنونی حمل و نقل مسافر در استان به دلیل کمبود منابع اقتصادی و عدم صرفه اقتصادی مناسب نیست. برای نمونه، اتوبوس‌های مسافربری که در مسیرهای طولانی مانند تهران-اصفهان فعالیت می‌کنند، به دلیل هزینه‌های بالا و تقاضای کم، اقتصادی نیستند.» وی ادامه داد: «رونق معادن و افزایش تقاضا برای حمل و نقل معدنی باعث کاهش تقاضا برای حمل و نقل مسافر شده است.

رستگاری تأکید کرد که به‌منظور بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، ضروری است که اصلاحات ساختاری در این بخش صورت گیرد و مشوق‌های اقتصادی برای فعالان آن در نظر گرفته شود.

 

افزایش مجتمع‌های بین‌راهی در استان یزد

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد به پروژه‌های جدید در حوزه مجتمع‌های بین‌راهی استان اشاره کرد و گفت: «گدر حال حاضر، دو مجتمع جدید در استان در حال ساخت است و پس از بهره‌برداری از آن‌ها، تعداد مجتمع‌های بین‌راهی فعال استان به ۱۸ خواهد رسید.» وی افزود که موافقت اصولی برای ساخت ۵۸ مجتمع جدید در استان صادر شده است و ۱۰۷ درخواست در حال بررسی است.

روکش آسفالت کریدور یزد – بندرعباس و کمربندی یزد

 

رستگاری همچنین به پروژه‌های بزرگ راه‌سازی استان اشاره کرد و گفت: «رای کریدور یزد – بندرعباس، که طول آن ۵۲۰ کیلومتر است، قراردادهایی به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای روکش آسفالت این مسیر به امضاء رسیده است.» وی همچنین خبر داد که پروژه کمربندی میبد و اردکان به زودی آغاز خواهد شد. «در کمربندی یزد نیز، به دلیل حجم بالای تردد، پروژه روکش آسفالت در اولویت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، ۵۰ درصد این پروژه تکمیل شود.

راه‌های روستایی استان یزد و تکمیل پروژه‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد در ادامه به وضعیت راه‌های روستایی استان اشاره کرد و گفت:استان یزد دارای پنج هزار و ۶۷۰ کیلومتر راه روستایی است که از این میزان، ۲ هزار کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی است. تمامی راه‌های دسترسی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار طبق تکلیف قانونی آسفالت شده‌اند و هم‌اکنون تنها درخواست‌های مربوط به راه‌های روستایی با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار در حال بررسی است.

وی همچنین اشاره کرد که استان یزد در طول شبکه راه‌های کشور دارای رتبه‌های قابل توجهی است. این استان در طول راه‌های شریانی رتبه دهم کشور، در طول بزرگراه‌ها رتبه هشتم، در طول راه‌های اصلی رتبه چهاردهم و در طول راه‌های روستایی نیز رتبه بیست و دوم کشور را داراست