بامداد يزد_رئیس دانشگاه ملی مهارت به موضوع سرانه پایین بودجه دانشجویی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: سرانه اموزشی و رفاهی این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاهها حدود یک سوم است؛ این نقیصه باید هر چه سریعتر برطرف شود و برای رفع این نابرابری نیاز به حمایت ویژه مسوولان بیش از پیش احساس میشود.
عليرضا زمانیافزود: سرانه آموزشی دانشجویان این دانشگاه حدود ۲۹۰ میلیون ریال در سال است که این رقم در مقایسه با سرانه آموزشی سایر دانشگاهها که بالغ بر یک میلیارد ریال است، فاصله زیادی دارد.
وی اضافه کرد: همچنین سرانه رفاهی دانشجویان ما ۸۵ میلیون ریال است در حالی که سرانه رفاهی در دیگر دانشگاهها به طور متوسط ۱۸۰ میلیون ریال میباشد، این تفاوت بودجه باید هرچه سریعتر اصلاح تا شرایط بهتری برای رفاه دانشجویان فراهم شود.
رئیس دانشگاه ملی مهارت اظهار داشت: این مشکلات تنها با همکاری همهجانبه از سوی مسئولین دولتی، خیرین و بخش صنعت قابل حل است، در شرایطی که دانشگاهها به ویژه در حوزه آموزشهای مهارتی با چالشهای جدی روبهرو هستند، نیاز است که توجه ویژهای به تأمین منابع مالی، ارتقای زیرساختها و تقویت ارتباطات دانشگاه با صنعت صورت گیرد تا این دانشگاهها بتوانند نیروی کار ماهر و مورد نیاز کشور را تربیت کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه ملی مهارت با ۱۸۳ واحد دانشگاهی در ۱۲۱ شهر کشور، در حال تربیت نزدیک به ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی است تا تکنسینهای ماهر و مهندسان حرفهای برای بازار کار کشور آماده کند.
وی افزود: آنچه که آموزشهای این دانشگاه را از سایر دانشگاهها متمایز میکند، این است که دروس و سرفصلهای رشتههای مختلف کاملاً مبتنی بر نیاز بازار کار تنظیم میشود و بیش از ۷۰ درصد ساعات آموزش در این دانشگاه به صورت عملی در کارگاهها برگزار میشود، این رویکرد، دانشجویان را به مهارتهای واقعی مجهز میکند و در نتیجه، اعتماد به نفس آنها برای ورود به بازار کار تقویت میشود.
وی ادامه داد: بر اساس آمار، حدود ۶۲ تا ۶۴ درصد دانش آموختگان دانشگاه ملی مهارت بلافاصله پس از پایان تحصیل جذب بازار کار میشوند و بقیه نیز پس از ادامه تحصیل یا گذراندن دوره سربازی، به راحتی شغل مناسب پیدا میکنند، خروجی این دانشگاه افراد ماهر، اشتغالپذیر و در بسیاری از موارد کارآفرین هستند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت تأکید کرد: رشتههای این دانشگاه عمدتاً در مقطع کاردانی و بخشی از آنها در مقطع کارشناسی است، بر اساس اسناد آمایش سرزمین، این رشتهها در هر منطقه متناسب با نیازهای آن منطقه توسعه مییابند. به عنوان مثال، در مناطقی که معادن فعال هستند، رشتههای مرتبط با مهارتهای معدنی توسعه مییابند.
زمانی با اشاره به برنامه هفتم توسعه برای جذب ۵۰ درصد دانشآموزان مقطع متوسطه در هنرستانها افزود: دانشجویان ورودی ما همان دانشآموزان هنرستانها هستند که با افزایش تعداد ورودیها روبه خواهیم بود، در سال ۴۰۴، ورودیهای این دانشگاه ۱۶ هزار نفر بیشتر از سال ۱۴۰۳ بوده است و این روند در استانها نیز ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه ملی مهارت در استان یزد گفت: اکنون هفت هزار دانشجو در ۱۰ دانشکده این استان در حال تحصیل هستند و پیشبینی میشود در آینده تعداد دانشجویان افزایش یابد با این حال، فضای آموزشی دانشگاه باید متناسب با این تغییرات توسعه یابد و این امر نیازمند حمایتهای دولتی، خیرین و مسوولان محلی است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت یکی از مهمترین چالشهای این دانشگاه را کمبود فضای خوابگاهی عنوان کرد و افزود: دانشگاه در حال حاضر میتواند تنها حدود ۳۶ هزار دانشجو را اسکان دهد، در حالی که جمعیت دانشجویی دانشگاه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر است به ویژه با توجه به اینکه ۴۷ درصد دانشجویان این دانشگاه را بانوان تشکیل میدهند، تأمین فضای خوابگاهی مناسب برای دانشجویان دختر از اولویتهای اصلی دانشگاه است.
زمانی از مسئولین محلی و خیرین خواست تا از طریق مسئولیتهای اجتماعی خود به تأمین منابع مالی برای ساخت خوابگاهها و فضاهای آموزشی کمک کنند و بر لزوم توجه ویژه به نیازهای خوابگاهی به خصوص برای دانشجویان دختر تأکید کرد.

More Stories
تغییر ریلگذاری توسعه به سمت «یزد پایدار»
ضرورت تسریع در تامین مالی پروژههای انتقال آب به استان یزد
همکاری چادرملو با مراکز تحقیقات و نوآوری بینالمللی