آذر 17, 1404

بامداد یزد

سایت خبری بامداد یزد

ناترازی بزرگ در آموزش‌عالی؛ دانشگاه ملی مهارت خواستار هم‌راستاسازی آموزش و صنعت شد

Spread the love

بامداد يزد_رییس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به نقش برجسته آموزش‌های مهارتی گفت: اینکه چرا بیکاری در فارغ‌التحصیلان تحصیل‌کرده و متخصص وجود دارد به این دلیل است که آموزش‌های دانشگاهی اغلب با نیازهای واقعی بازار کار هم‌راستا نیستند، در دانشگاه ملی مهارت، بر این باوریم که باید این انطباق میان آموزش‌های علمی و نیازهای بازار کار برقرار شود.

غلامرضا زمانی روز شنبه در آغاز به کار همایش سراسری معاونان اداری مالی دانشگاه ملی مهارت کشور در یزد افزود: در دنیای امروز، از کشورهای کاملاً پیشرفته تا کشورهایی که در حال رشد هستند، یک نکته به وضوح به اثبات رسیده است و آن اینکه توسعه پایدار بدون داشتن نیروی کار ماهر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اظهار کرد: در بسیاری از بخش‌ها، نیروی کاری که مشغول به کار هستند، از مهارت‌های علمی و فنی واقعی برخوردار نیستند؛ این موضوع به‌ویژه در تعمیرگاه‌های خودرو و بسیاری از صنایع دیگر کاملاً مشهود است و بسیاری از افراد به‌جای داشتن مهارت‌های عملی، از طریق آزمون و خطا وارد بازار کار شده‌اند.

زمانی ادامه داد: در این راستا، نقش آموزش‌های مهارتی بسیار برجسته است این آموزش‌ها می‌تواند جبران‌کننده‌ یک ناترازی بزرگ در کشور ما باشد و آن ناترازی عدم تطابق مدرک تحصیلی با نیازهای بازار کار است، شاهدیم که فارغ‌التحصیلان زیادی در کشور، علی‌رغم داشتن مدارک دانشگاهی معتبر، در جست‌وجوی شغل هستند.

وی افزود: در دانشگاه ملی مهارت ما بیش از هر چیزی به آموزش اهمیت می‌دهیم مأموریت اصلی ما این است که کیفیت آموزش را به‌طور مستمر بالا ببریم در بسیاری از دانشگاه‌ها، شعار «آموزش و پژوهش» رایج است، اما در اینجا ما می‌گوییم: “آموزش، آموزش، آموزش!” این اصل، خط قرمز ماست.

وی افزود: کیفیت آموزش از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد از یک طرف، کیفیت تجهیزات و روش‌های تدریس و از طرف دیگر، عوامل غیرمستقیم مانند محیط دانشگاه، خوابگاه‌ها و حتی شرایط اجتماعی دانشجویان ،تمام این عوامل در کنار هم، تعیین‌کننده‌نتیجه نهایی در فرآیند آموزش و پرورش هستند.

رییس دانشگاه ملی مهارت تصریح کرد: در حقیقت، فرآیند آموزش نه تنها به آنچه که در کلاس‌های درس آموزش داده می‌شود، بستگی دارد، بلکه به تعامل و ارتباط میان این آموزش‌ها و شرایط محیطی خارج از کلاس نیز مرتبط است، به همین دلیل است که ما در دانشگاه ملی مهارت، همواره در تلاشیم تا بهترین شرایط را برای دانشجویان فراهم آوریم، تا آن‌ها نه تنها مهارت‌های علمی، بلکه مهارت‌های عملی و رفتاری لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار کشور، تنها زمانی ممکن است که آموزش‌های مهارتی به‌طور جدی در سیستم آموزشی ما گنجانده شود ما به این مهم اعتقاد داریم و در جهت تحقق آن گام برمی‌داریم.

وی ادامه داد: دانشگاه تنها جا برای آموزش نیست در حقیقت، ما و شما به عنوان اعضای دانشگاه، همگی در رفتار و تصمیمات خود مسئول هستیم. اینطور نیست که فقط معاونت آموزشی مسئول آموزش باشد و دیگر بخش‌ها در این زمینه دخالت نداشته باشند، همه ما باید در جهت بهبود وضعیت آموزشی و پرورش دانشجویان، همکاری کنیم. پس وقتی تصمیم می‌گیرید، همیشه به یاد داشته باشید که این تصمیمات به‌طور مستقیم بر روی دانشجو تاثیر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: اگر حساب‌های دانشگاه به هم ریخته باشد، اگر مشکلات مالی یا اداری وجود داشته باشد، این مسائل می‌توانند بر کیفیت آموزش و در نتیجه بر کیفیت فارغ‌التحصیلان تاثیر منفی بگذارند بنابراین، باید همگی تلاش کنیم تا همسو با یکدیگر پیش برویم به همین دلیل، تاثیر تصمیمات مالی و اداری در آموزش‌های مهارتی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه یکی از نقش‌های کلیدی در این زمینه، تامین منابع مالی برای آموزش‌های عالی مهارت است گفت: سال جاری نسبت به سال گذشته، اعتبارات تخصیص‌یافته برای تجهیزات کارگاه‌ها هشت برابر افزایش یافته است این نشان‌دهنده‌ اهمیت افزایش زیرساخت‌های آموزشی است، اما با این حال، عقب‌ماندگی زیادی داریم و این اعتبارات کافی نیستند تا همه نیازهای ما را پوشش دهند.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که هیچ زمانی نمی‌توانیم تمام تجهیزات و فناوری‌های لازم برای کارگاه‌ها را تنها با پول دولت تأمین کنیم. در این زمینه باید از همکاری‌های صنعتی و مشارکت با بخش‌های مختلف صنعت بهره‌برداری کنیم، صنعت باید به دانشگاه اعتماد کند و دانشگاه باید بتواند به نیازهای صنعت پاسخ دهد ،این اعتماد از طریق ایجاد ارتباطات مستمر و موثر میان دانشگاه و صنعت ایجاد خواهد شد.

زمانی افزود: در این راستا، نیاز به تامین مالی و پشتیبانی برای توانمندسازی اساتید و تجهیز کارگاه‌ها داریم ، اگر به عنوان یک دانشگاه بخواهیم که استادان شایسته‌ای جذب کنیم، باید شرایطی فراهم کنیم که آنها با انگیزه و در شرایط مناسب به آموزش بپردازند.

پویش در راستای بی عدالتی سرانه دانشجویی

رئیس دانشگاه ملی مهارت استان یزد هم در این همایش گفت: در استان به‌منظور رفع بی‌عدالتی در سرانه دانشجویی، پویشی راه‌اندازی کرده‌ایم. این موضوع اکنون در دستور کار نمایندگان استان قرار گرفته که در صحن علنی مطرح خواهد شد.

“احمد محتشمی” از رییس دانشگاه ملی مهارت کشور خواست از طریق رایزنی‌ با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، و همچنین همکاری دیگر مسئولین دولتی، لایحه‌ای برای اصلاح این بی‌عدالتی به مجلس ارسال شود تا به‌طور رسمی به تصویب برسد و مشکلات موجود در این زمینه حل و فصل شود.

تربیت دانشجویان دارای مهارت در دانشگاه ملی مهارت

فرماندار یزد هم در این مراسم ضمن گرامیداشت روز دانشجو افزود: ۱۰ واحد دانشگاه ملی مهارت در استان یزد وجود دارد که بیش از ۷۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند ،این نشان از میل و اشتیاق دانشجویان و دانش‌آموزانی است که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه ملی مهارت هستند و این آمار، هر ساله در حال افزایش است.

محمد جواد آقایی افزود: دانشگاه ملی مهارت از نظر علمی ممکن است متفاوت باشد، اما تفاوت عمده در این است که دانشجویان این دانشگاه هم به‌صورت تجربی و هم آکادمیک کار و تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد:دانشگاه ملی مهارت دانشجویانی تربیت می‌کند که با دریافت مدرک کارشناسی یا کاردانی خود از دانشگاه ملی مهارت، وارد بازار کار می‌شوند و می‌توانند خدمات ارزشمندی در حوزه صنعت و سایر بخش‌های استان یزد داشته باشند، استان یزد به‌عنوان یک استان صنعتی، نیازمند فارغ‌التحصیلانی است که بتوانند به توسعه این بخش‌ها کمک کنند و ما باید بستر و شرایط مناسبی را برای این افراد فراهم آوریم تا در نهایت، بتوانند در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند.

در این همایش ۲ روزه، معاونان ادارای مالی ، مدیریت منابع و عاملین مالی دانشگاه ملی مهارت در زمینه مسائل مالی و بودجه این دانشگاه بحث و تبادل نظر می کنند.