بامداد يزد_كميسيون آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی یزد بهمنظور بررسی چالشهای شرکتهای دانشبنیان در استفاده از بند ت ماده 11 همچنین برنامههای هفته پژوهش تشکیل جلسه داد.
به گزارش روابطعمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون آپفن اتاق یزد با اشاره به ناآشنا بودن صنعتگران با بند ت ماده 11 گفت: بسیاری از شرکتها اساساً از این موضوع اطلاعی ندارند. دانشگاه، صنعت و دولت باید با هم ورود کرده و جوانب این مسئله را روشن کنند.
غضنفر امیرجلیلی ادامه داد: ارتباط دانشبنیانها با صنعت کم است برای اینکه این اتصال شکل بگیرد، باید جلسات آگاه بخشی برگزار شود همچنین میتوانیم موضوع را در شورای گفتگو نیز مطرح کنیم.
نایبرئیس اتاق بازرگانی یزد در خصوص برنامههای هفته پژوهش نیز گفت: شکل و نحوه برگزاری هفته پژوهش باید تغییر کند تا اثربخشی آن بهخصوص در جوانان بیشتر شود. از تمام گروهها میخواهیم نظراتشان برای جذابشدن نوع برگزاری هفته پژوهش را به اتاق یزد اعلام کنند.
امیر جلیلی ادامه داد: یکی از مشکلات حال حاضر صنعت، کمبود مهارت است. آنچه در دانشگاه آموزش داده میشود یکسری مطالب تئوری است. بهعنوانمثال دانشجویان رشته صنایع، کنترل کیفیت را آموزش میبینند؛ اما در صنعت، کنترل کیفیت فولاد، نساجی، کاشی و… تفاوت دارد. در واقع دانشجویان به یک دوره مهارتی نیاز دارند تا بتوانند وارد کار شوند.
رئیس کمیسیون آپفن تصریح کرد: فارغالتحصیلان دانشگاه باید دارای مهارت شوند و اگر بتوانیم به فارغالتحصیلان، مهارتهای مرتبط را یاد بدهیم کار بزرگی انجام دادهایم.
به همین منظور در نظر داریم مرکز مهارت آفرینی اتاق بازرگانی یزد ویژه صنعت تأسیس کنیم و دورههای مهارتی بر اساس نیاز صنایع تعریف خواهد شد. ما در صنایع تکنسین متخصص کم داریم و با مهارتآموزی این مشکل حل خواهد شد.
در بحث استفاده از انرژی خورشیدی و مهارتهای لازم برای نیروگاه خورشیدی نیز ما متخصص و نیروی کافی نداریم و در سایر نیازهای ناپیدای صنایع نیز این موضوع صدق میکند.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص بند ت ماده 11 گفت: با همراهی معاونت علمی وزارت و با حضور شرکتهای دانشبنیان و فناور و صنایع نشستهای متعددی در این باره برگزار شد و طی نشستهای متعدد گروههای مختلف دستهبندی شد باوجود همه این تلاشها از این بند استفاده نشده است.
اکرم فداکار ادامه داد: باید این موضوع آسیبشناسی شود؛ زیرا اطلاعرسانی مناسب صورتگرفته و اگر نیاز به یادآوری هست باید دوباره تلاش کنیم. علاوه بر این به علت طولانیبودن پروسه استفاده از این بند، داشتن یک کارگزاری که صنایع بزرگ بتوانند کار را به دست آن بسپارند ضروری است.
مسئله اعتماد به سیستم و نظام مالیاتی نیز از مواردی بود که فداکار به آن اشاره کرد.
پارسائیان فعال حوزه دانشبنیان نیز گفت: در بحث تأمین مالی ماده 11 و 13 و در شاخصهای سنجش نوآوری بحث تحقیق و توسعه مطرح است که متأسفانه در کشور شرایط خوبی نداریم. اگر بخواهیم شرکتهای کوچک دانشبنیان رشد قابلتوجهی داشته باشند باید از این طریق در زنجیره ارزش شرکتهای بزرگ قرار بگیرند.
در بحث ماده 11 از سال 1402 که آییننامهها مصوب شده از اولین استانهایی بودیم که جلسات آموزشی برگزار کردیم؛ امسال هم این دورهها تکرار شد. بهطورکلی در استان حدود 20 طرح از 15 شرکت از این بند استفاده کردهاند.
پارسائیان ادامه داد: یزد تنها استانی است که در سال 1401 طرحها ارسال شده و توانستیم برای موضوع هوش مصنوعی و تجهیزات بودجه دریافت کنیم. امسال سه فراخوان برای استفاده از بند ت داشتیم که شرکتها میتوانند در سامانه درخواست بدهند.
اتاق بازرگانی یزد نیز میتواند شرکتهای مستعد را انتخاب کرده و جلسات توجیهی در این زمینه انجام شود.
مدیران صنایع در خصوص بند ت توجیه نیستند
رئیس گروه پژوهشی کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه در این جلسه گفت: معاونت پژوهشی وزارت علوم برنامهای ابلاغ کرده است که معاون وزیر در مراکز استانها با حضور استاندار جلساتی تشکیل بشود و موضوع استفاده از بند ت ماده 11 شرح داده شود؛ فقط در 3 استان این جلسات برگزار شده است. با پیگیری میتوان این جلسات را در یزد نیز برگزار کنیم.
صفدرخانی ادامه داد: در جلساتی که دراینخصوص برگزار میشود معمولاً مدیران تحقیق و توسعه دعوت میشوند؛ اما مدیران عامل و مدیران مالی صنایع بهخصوص صنایع بزرگ توجیه نیستند. در واقع مدیران شرکتها باید توجیه شوند و در جریان این کار قرار بگیرند.
وی همچنین تأکید کرد: در خصوص برگزاری دورههای مهارتآموزی، دانشگاه یزد آماده همکاری هست. پیشازاین دورههایی که از سمت صنعت اعلام نیاز شده بود، برگزار شده. این زنجیره همکاری بین دانشگاه یزد و اتاق بازرگانی یزد میتواند شکل بگیرد.
علومی مدیرعامل شرکت سورنا نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش گفت: امسال نمایشگاه کامیتکس و فنبازار بهصورت جداگانه برگزار خواهد شد.
کامیتکس مرتبط با هوش مصنوعی و تحول دیجیتال است و همچنین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی همزمان با هفته پژوهش برگزار میشود
. استان یزد در بخش نمایشگاه هفته پژوهش بعد از تهران تنها نمایشگاهی است که در محل نمایشگاههای بینالمللی و بهصورت گسترده برگزار میشود و شرایط خوبی دارد.
شش دوره است که نمایشگاه یزد در این محل برگزار میشود و دو سال است که نمایشگاه، اقتصادی شده است و میتواند از طریق فروش غرفه هزینهها را تأمین کند. سال گذشته حدود 20 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردهاند و این آمار قابلقبولی است.
علومی ادامه داد: در خصوص نمایشگاه امسال چند نکته وجود دارد نمایشگاه همیشه با رویدادهای جنبی کنار هم بوده است؛ مثلاً فناوران برتر برگزار میشد.
در حال حاضر نمایشگاه به مرحله اسپانسری رسیده و میتواند در موضوعات مختلف برنامه داشته باشد.
در واقع خروجی دستاوردهایی که داشتیم میتوان در کنار نمایشگاه به نمایش گذاشت. اتاق بازرگانی یزد در برگزاری رویدادها میتواند به نمایشگاه کمک کند. علاوه بر این ما روی شهر یزد متمرکز هستیم درصورتیکه در شهرستانها ظرفیت خوبی داریم که نادیده گرفته شده است.
حیدری نماینده دانشگاه جامع علمیکاربردی استان نیز با اشاره به امکان برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت مهارتآموزی گفت: امکان همکاری دانشگاه با اتاق یزد در چارچوب قواعد دانشگاه که بتوان مدرک صادر کرد امکانپذیر است. باید با رایزنی به این موضوع سرعت ببخشیم که تا پایان سال دورهای مهارتی بیشتری را عملیاتی کنیم.
More Stories
باتوجه به صنعتی بودن استان یزد، ثبت سفارش و تخصیص ارز تسهیل شود
حاشيه سود كچاد در ميان بالاترين هاي فولادي
نخستین همایش قرارگاههای محلات اسلامی یزد برگزار شد