بامداد يزد_رییس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد با انتقاد از غلبه نگاه خودرومحور در فرآیند توسعه شهری طی سالهای گذشته، این رویکرد را عامل اصلی ترافیک معابر یزد دانست و گفت: در راستای ترویج حملونقل پاک و کاهش پیامدهای ترافیکی، نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی شهر یزد طی روزهای آینده راهاندازی خواهد شد.
حمید دهقان بنادکی در جریان بازدید خبرنگاران از خدمات سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد همزمان با هفته ملی حملونقل، اظهار کرد: شهر یزد یکی از خودرومحورترین شهرهای کشور است بهگونهای که حدود ۷۰ درصد سفرهای شهری با خودروی شخصی انجام میشود، در حالی که استفاده از سرویس ادارات در ساعات اوج ترافیک میتواند حداقل ۴۰ درصد از بار ترافیکی شهر را کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه هر شهروند یزدی بهطور متوسط روزانه حدود ۱۷ دقیقه از زمان خود را در ترافیک سپری میکند، افزود: وضعیت کنونی ترافیک شهر حاصل نگاه خودرومحور مدیران در توسعه شهری طی سالیان متمادی است و تغییر این رویکرد، نیازمند همراهی مدیران و مشارکت شهروندان است.
رییس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد با تأکید بر ضرورت ترویج حملونقل پاک گفت: با توجه به جایگاه گردشگری یزد، تسهیل استفاده از خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا، نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی طی ۱۰ روز آینده در خیابان آیتالله کاشانی راهاندازی خواهد شد.
به گفته وی، برنامهریزی برای افزایش تعداد این جایگاهها به ۱۰ نقطه تا پایان سال انجام شده، هرچند در این مسیر، برخی مجموعههای تجاری همکاری لازم را نداشتهاند.
دهقان بنادکی با اشاره به دغدغههای شهروندان در حوزه ترافیک و آلودگی هوا تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی برونرفت از این شرایط، توجه ویژه به حملونقل عمومی است. در حال حاضر حدود هشت درصد از سفرهای شهری، معادل نزدیک به ۱۰ میلیون سفر در سال، توسط ناوگان حملونقل عمومی انجام میشود که این موضوع نیازمند تقویت زیرساختها و ارتقای خدمات است.
وی ادامه داد: شهر یزد دارای پنج پایانه اتوبوسرانی و ۱۴۳ دستگاه اتوبوس فعال است که خدماترسانی آنها بهطور متوسط ۱۵ ساعت در روز انجام میشود. شهرداری یزد سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه به حملونقل عمومی پرداخت میکند و در حالی که هزینه واقعی هر بلیت اتوبوس ۲۵ هزار تومان است، شهروندان تنها پنج هزار تومان پرداخت میکنند.
رییس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی گفت: عمده اتوبوسهای فعال مربوط به دهه ۸۰ با میانگین عمر ۱۲ سال هستند و تنها حدود ۳۵ دستگاه عمر کمتر از پنج سال دارند. در همین راستا، شورای اسلامی شهر یزد در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید اتوبوس جدید مصوب کرده که امیدواریم در سال آینده به ناوگان اضافه شود.
وی با یادآوری مشکلات گذشته در تحویل خودروها افزود: در سالهای قبل نیز تعدادی ون برای ناوگان حملونقل عمومی خریداری و هزینه آن پرداخت شد، اما تنها ۳۰ دستگاه تحویل و مابقی همچنان بلاتکلیف ماندهاند که این موضوع نیازمند پیگیری جدی در سطح ملی است.
دهقان بنادکی میانگین زمان انتظار شهروندان در ایستگاههای اتوبوس را حدود ۱٧ دقیقه عنوان کرد و گفت: با ورود اتوبوسهای جدید، تلاش میکنیم این زمان به حدود ۱۰ دقیقه کاهش یابد. وی همچنین اقدامات انجامشده در حوزه هوشمندسازی را مطلوب ارزیابی کرد و از راهاندازی مرکز کنترل و مانیتورینگ سازمان و اتصال خدمات به سامانه «یزد من» خبر داد.
به گفته وی، شهروندان میتوانند از طریق این سامانه، اطلاعات مربوط به ایستگاهها، زمان رسیدن اتوبوسها و تهیه بلیت را بهصورت الکترونیکی دریافت کنند. وی همچنین از برنامه تجهیز اتوبوسها به سامانه صوتی ویژه نابینایان تا پایان سال و توسعه ارتباط صوتی سازمان با پایانهها خبر داد.
در بخش دیگری از این برنامه، دهقان بنادکی با اشاره به نقش حملونقل عمومی در شاخصهای توسعه شهری تأکید کرد: تقویت زیرساختها، نوسازی ناوگان و تغییر نگاه از خودرومحوری به انسانمحوری، مسیر دستیابی به شهری پویا، سالم و قابل زیست را هموار خواهد کرد.

More Stories
کاهش بیش از ۷۷ درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته در استان یزد
هشدار روابطعمومی جمعیت هلال احمر استان یزد به کوهنوردان
حضور آبفای یزد در نمایشگاه پژوهش و فناوری، با استقبال مقامات ارشد وزارت نیرو